Niesamowite pszczoły!
Czas czytania: 5 min
Zbliża się Dzień Pszczoły – doskonała okazja, by przyjrzeć się z bliska tym małym, skrzydlatym bohaterkom. Pszczoły to nie tylko producentki miodu – to też mistrzynie tańca, architektki i bardzo pracowite nauczycielki życia w grupie. Oto garść ciekawostek, które możesz wykorzystać na zajęciach z przedszkolakami i uczniami klas 1–3.
1. Pszczoły... tańczą, by mówić!
Kiedy pszczoła znajdzie miejsce pełne kwiatów, wraca do ula i wykonuje taniec. To tzw. taniec wywijany, który mówi innym pszczołom:
gdzie są kwiaty,
jak daleko,
i jak bardzo warto tam lecieć.
Dzieci mogą spróbować zatańczyć własny „pszczeli taniec” – to świetna zabawa i ćwiczenie orientacji w przestrzeni!
2. Jedna pszczoła = jedna łyżeczka miodu… na całe życie!
Pszczoła miodna w ciągu całego życia wyprodukuje zaledwie około 1/12 łyżeczki miodu.
Czyli żeby powstała jedna łyżka miodu, potrzeba pracy kilkunastu pszczół!
To świetny moment, by pokazać dzieciom miód, opowiedzieć, jak powstaje, a może nawet zorganizować małą degustację.
3. Pszczoły są genialnymi architektkami
Plastry miodu mają kształt sześciokąta – to najbardziej ekonomiczny sposób budowania!
Natura wie, co robi – w ten sposób pszczoły oszczędzają wosk i maksymalnie wykorzystują przestrzeń.
Zachęć dzieci do stworzenia własnych "plastrów miodu" z papieru, słomek czy klocków!
4. Pszczoły też śpią!
Tak, pszczoły potrafią się zdrzemnąć. Zazwyczaj odpoczywają w nocy lub gdy pogoda nie sprzyja lataniu. W ulu pszczoły śpią przytulone do siebie, by było im ciepło.
Można porównać to do drzemki w przedszkolu – też grupowo, ciepło i bezpiecznie
5. Królowa – jedna na tysiące
W każdym ulu jest tylko jedna królowa pszczół. Składa jaja (nawet do 2000 dziennie!) i wysyła specjalny zapach (feromony), który mówi innym pszczołom: „jestem tu – wszystko pod kontrolą”.
Jeśli królowa umrze, pszczoły potrafią wyhodować nową – z larwy karmionej wyjątkowym mleczkiem pszczelim.
6. Pszczoły nie tylko żyją w ulu
Choć najwięcej mówi się o pszczołach miodnych, to w Polsce żyje ponad 470 gatunków dzikich pszczół!
Niektóre z nich są samotniczkami – nie mają ula, królowej ani miodu, ale też są bardzo pożyteczne.
Można przy okazji porozmawiać z dziećmi o tym, jak tworzyć „hotele dla pszczół” z trzciny, szyszek i drewna.
"Lecę jak pszczoła!" – zabawa ruchowa dla dzieci 3–9 lat
Cel zabawy:
- rozwijanie koordynacji ruchowej,
- nauka poprzez ruch: jak poruszają się pszczoły i co robią w ciągu dnia,
- integracja grupy i rozładowanie energii.
Czego potrzebujesz?
- trochę miejsca (sala, ogród, boisko),
- odtwarzacz muzyki (opcjonalnie – np. bzyczące dźwięki),
- kolorowe kartki lub poduszki udające "kwiaty",
- opcjonalnie: opaski z antenkami lub skrzydełkami (zabawne akcesoria zawsze pomagają 😊)
Przebieg zabawy:
1. Rozgrzewka – "Pszczoły się budzą"
Dzieci „śpią w ulu” – kucają ze złożonymi rączkami.
Prowadząca mówi: „Słonko wstało!”, a dzieci zaczynają powoli rozprostowywać skrzydełka (ręce) i poruszać się jak pszczółki – cicho bzycząc.
2. Lot do kwiatka
Rozrzucasz „kwiatki” (kolorowe kartki/podkładki) po sali.
Na hasło: „Lecimy po nektar!”, dzieci fruwają (biegną z rękami jak skrzydła) po sali, bzycząc i szukając kwiatka, na którym mogą „wylądować”.
3. Zbieranie pyłku
Dzieci udają, że zbierają pyłek – przykucają przy kwiatku i dotykają go palcami albo „lizą” jak języczkiem pszczoły (to zawsze wywołuje salwy śmiechu 😄).
4. Taniec pszczoły
Po zebraniu pyłku dzieci wracają „do ula” (środek sali) i wykonują taniec pszczoły – kręcą bioderkami, chodzą w ósemki, robią „wężyk” – jak kto potrafi!
5. Ucieczka przed niedźwiedziem! (opcjonalna faza)
Na hasło „Uwaga, niedźwiedź!” dzieci uciekają z ula do „kwiatków” i chowają się – można to potraktować jako rundę bieżną lub zakończenie z piskiem i śmiechem 😄
Co z tego wynoszą dzieci?
- poznają zachowania pszczół (zbieranie nektaru, powrót do ula, taniec),
- ćwiczą słuch i reakcję na polecenia,
- mają mnóstwo frajdy!